اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان
اقتصاد مقاومتي
اقدام و عمل
نقشه سايت English الکسا
دولت و ملت، همدلی و همزبانی
ابتكار: برنامه مقابله با آلودگي هوا برنامه اي بلندمدت، گام به گام و تدريجي است
1395/10/20 ابتكار: برنامه مقابله با آلودگي هوا برنامه اي بلندمدت، گام به گام و تدريجي است
08:47

ابتكار: برنامه مقابله با آلودگي هوا برنامه اي بلندمدت، گام به گام و تدريجي است

رئيس سازمان حفاظت محيط ‌زيست با بيان اينكه برنامه مقابله با آلودگي هوا برنامه اي بلندمدت، گام به گام و تدريجي است، گفت: بنابراين اگرچه شاهد افزايش تعداد روزهاي سالم و پاك در تهران و ساير كلانشهرها هستيم اما نبايد توقع داشته باشيم اين چالش در مدت كوتاه و به سرعت رفع شود زيرا اين مشكل محصول سال هاي زياد بي ‌توجهي به مسائل محيط زيستي است.

به گزارش«پارما» از پايگاه خبري محيط زيست (پام)،معصومه ابتكار معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست روز يكشنبه در حاشيه نخستين همايش ملي بانكداري و محيط زيست در جمع خبرنگاران افزود: درباره طرح تعطيلي مدارس در فصل زمستان و روزهاي آلوده هوا مذاكراتي با آموزش و پرورش صورت گرفته و پيشنهادهايي از سوي ما ارائه شده است كه يكي از اين پيشنهادها، انتقال بخشي از تعطيلات تابستاني به فصل سرد سال و زمان سكون و آلودگي هوا بود.

ابتكار خاطرنشان كرد: تصميم نهايي در خصوص تعطيلي مدارس بر عهده نهاد متولي اين امر يعني وزارت آموزش و پرورش است.

وي در خصوص اقدامات دولت براي كاهش آلودگي هواي كلانشهرها به ويژه تهران، اظهار كرد: براي رفع آلودگي هوا اقدامات و برنامه ريزي هاي زيادي صورت گرفته كه منجر به كاهش شاخص هاي آلودگي هوا در پاييز و زمستان شده است اگرچه تا نقطه مطلوب فاصله داريم اما وضعيت ما از بسياري شهرها در آسيا و اروپا مناسب تر است.

وي با اشاره به اين كه ميانگين شاخص غلظت آلاينده ذرات معلق 2.5 ميكرون از اعداد 160 در روزهاي بسيار آلوده فراتر نرفته است، اظهار كرد: اين موضوع بيانگر نتايج مثبت اقدامات و برنامه ‌ريزي هاي دولت يازدهم است.

رئيس سازمان حفاظت محيط ‌زيست با بيان اينكه برنامه مقابله با آلودگي هوا برنامه اي بلندمدت، گام به گام و تدريجي است، اظهار كرد: بنابراين اگرچه شاهد افزايش تعداد روزهاي سالم و پاك در تهران و ساير كلانشهرها هستيم اما نبايد توقع داشته باشيم اين چالش در مدت كوتاه و به سرعت رفع شود زيرا اين مشكل محصول سال هاي زياد بي ‌توجهي به مسائل محيط زيستي است.

وي خاطرنشان كرد: در كوتاه مدت نيز به منظور حفظ سلامت مردم، اقداماتي همچون اعمال محدوديت هاي ترافيكي را در دستور كار داريم.

 

تردد حدود 6 ميليون و 800 هزار دستگاه خودرو و موتورسيكلت در تهران

ابتكار گفت: تعداد قابل توجهي خودرو و موتورسيكلت فرسوده در حال تردد در كشور از ديگر عوامل موثر بر آلودگي هوا است، از اين رو تلاش براي نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي و شخصي بسيار مهم است،

بنا بر آخرين آمار فقط در تهران، حدود 6 ميليون و 800 هزار خودرو و موتورسيكلت تردد مي كند كه حدود يك ميليون آن، كاربراتوري و فرسوده است.

معاون رئيس جمهور با بيان اينكه تردد خودروها و موتورسيكلت هاي كاربراتوري و فرسوده، منجر به توليد حجم زيادي از آلودگي در شهرها مي شود، خاطرنشان كرد: يكي از برنامه‌ هاي مهم دولت، از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده با اولويت تاكسي ها است و مطابق آخرين آمار تاكنون 37 هزار تاكسي و بيش از 600 دستگاه ميني بوس فرسوده از رده خارج شده است.

 

ضرورت نصب فيلتر ذرات دوده در اتوبوس هاي گازوييلي

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست تاكيد كرد: همكاري شهرداري ها براي نصب فيلتر ذرات دوده در اتوبوس هاي گازوئيلي و ساير خودروهاي ناوگان حمل و نقل مي تواند نقش مهمي در كاهش آلودگي هوا داشته باشد البته طبق مصوبه دولت، دستگاه هاي مختلفي از جمله شهرداري ها در اين حوزه مكلف به اجراي وظايف خود هستند.

 

تاثير يكپارچه سازي معاينه فني در كاهش آلودگي هوا

وي اشاره اي هم به عملياتي شدن سامانه يكپارچه معاينه فني و تاثيرگذاري آن در كاهش آلودگي هوا و ترافيك داشت و گفت: با تكميل فازهاي ديگر اين پروژه كه مشمول خودروهاي سنگين نيز مي شود، شاهد تاثيرگذاري بيشتر آن خواهيم بود.

 

موتورسيكلت‌ هاي كاربراتوري شماره گذاري نمي شوند

رئيس سازمان حفاظت محيط ‌زيست درباره عدم شماره‌ گذاري موتورسيكلت‌ هاي كاربراتوري اظهار كرد: تمامي موتورسيكلت‌ها از ابتداي مهر ماه امسال به ‌صورت انژكتوري توليد مي ‌شوند و شماره ‌گذاري نيز فقط مختص اين نوع توليدات است البته اقدامات بسيار خوبي در خصوص توليد موتورسيكلت هاي انژكتوري و برقي در حال انجام است.

وي افزود: در حال حاضر فقط دو خودروساز در كشور به توليد خودرو و موتورسيكلت برقي پرداخته اند، البته براي توسعه و گسترش خودرو و موتورسيكلت برقي، از رده خارج كردن موتورسيكلت هاي كاربراتوري و خودروها و موتورسيكلت هاي فرسوده نيازمند حمايت و همكاري تمام نهادها از جمله بانك ها و شهرداري ها هستيم.

ابتكار حل مشكل آلودگي هوا را منوط به همكاري همه مسئولان اعم از شهرداري و نهادهاي دولتي دانست و گفت: قطعا انك ها نيز به عنوان بنگاه هاي اقتصادي مهم كشور از نقشي تاثيرگذار در اين حوزه برخوردار هستند.

وي درباره زيرساخت خودروها و موتورسيكلت هاي برقي در كشور، گفت: نخستين زيرساخت اين وسايط نقليه، توليد باتري هاي ليتيومي بوده كه در سال 93 با همكاري وزارت دفاع انجام شد و در حال حاضر توليد اين نوع باتري ها را در اختيار داريم.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌ زيست تصريح كرد: ساير زيرساخت هاي مورد نياز براي خودروها و موتورسيكلت ‌هاي برقي نيز در حال فراهم شدن است و به زودي ناوگاني از اين نوع خودروها را در اختيار خواهيم داشت.

تعداد بازدید: 6
Copy right 2014 www.isfahan-doe.ir . All rights reserved
Powered by DorsaPortal