اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

سال"جهش توليد"       

کانال رسمی اداره کل
نقشه سایت پشتیبانی از افراد کم توان دستورالعمل به روز رسانی English الکسا
دولت و ملت، همدلی و همزبانی
عامل اصلي آلودگي هوا خودروهاي فرسوده هستند /كاهش گوگرد گازوئيل به 100 تا 200 هزار ميلي گرم در ليتر
1397/08/24 عامل اصلي آلودگي هوا خودروهاي فرسوده هستند /كاهش گوگرد گازوئيل به 100 تا 200 هزار ميلي گرم در ليتر
09:14
عامل اصلي آلودگي هوا خودروهاي فرسوده هستند /كاهش گوگرد گازوئيل به 100 تا 200 هزار ميلي گرم در ليتر
معاون محيط انساني سازمان حفاظت محيط زيست گفت: گازوئيل‌ 7 - 8 هزار pmm گوگرد داشت كه تقريبا 40 - 50 درصد گازوئيل استاندارد شد و بايد به زير 50 برسد.
به گزارش"پارما" مسعود تجريشي در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاري ميزان درباره عوامل آلودگي هوا تهران گفت: آلودگي هواي تهران بيماري مزمني است كه بيش از 40 سال است با آن رو به رو هستيم. در فصل سرما پديده اينورژن بر تهران حاكم مي‌شود. با توچه به وضعيت تهران كه اطراف آن كوه است نيازمند گردش هوا هستيم تا آلاينده ها از سطح شهر خارج شوند، اما متاسفانه امروز با افزايش ساخت و ساز‌ها و افزايش خودرو‌ها بيش از ظرفيت و توان شهر بارگذاري آلودگي هوا انجام شده است.

معاون محيط انساني سازمان حفاظت محيط زيست افزود: مطالعاتي در تهران انجام شده تا بتوان سهم آلاينده‌ها را كاهش دهيم كه به اين نوع مطالعات سياهه انتشار گفته مي‌شود. بر اساس آن مشخص مي‌شود كه هر آلاينده‌اي چه ميزان سهم در آلودگي هوا دارد و معمولا اين آلايند‌ها تقسيم به منابع ساكن مثل: نيروگاه‌ها، كارخانه‌ها و ... و آلاينده‌هاي غير ساكن مثل وسايل نقليه مي شوند.

تجريشي در ادامه اظهار كرد: در مطالعات تهران توليدات آلاينده براي مواد معلق 85 درصد است. حدود 15 تا 20 درصد آلودگي مربوط به منابع ثابت و بقيه مربوط به منابع متحرك هستند و 70 درصد منابع متحرك كه باعث ايجاد آلودگي در شهر تهران مي‌شود به اتوبوس و كاميون‌ها مربوط است. بقيه آلودگي به ماشين‌هاي شخصي و موتورسيكلت‌ها مربوط مي‌شود. البته از اين ميزان سهم موتور سيكلت از خودرو‌هاي شخصي بيشتر است. بنابراين قسمت عمده آلودگي هواي تهران يعني 50 درصد آلودگي به واسيل نقليه سنگين مثل اتوبوس و كاميون برمي گردد.

تجريشي در پاسخ به اين سوال كه علت  آلودگي زياد وسايل نقليه سنگين چيست، گفت: اين امر به دو عامل سوخت و فرسودگي مربوط مي‌شود. در رابطه با سن فرسودگي بالاي خودرو‌هاي سنگين به عنوان مثال در سال‌هاي گذشته اجازه تردد كاميون‌هاي فرسوده در بزرگراه‌ها و اتوبون‌هاي خارج شهر را نمي‌دادند كه نتيجه اين امر ورود اين خودروهاي سنگين به داخل شهرها شد و اگر دقت كنيم متوجه مي شويم كه اتوبوس‌ها و كاميون‌ها در جاده هاي نو هستند ما در سطح شهر به اتوبوس و كاميون‌هايي از دوره جنگ جهاني دوم نيز برميگردند برمي خوريم.

معاون محيط انساني سازمان حفاظت محيط زيست بيان كرد: در زمان‌هايي كه با پديده اينورژن رو به رو هستيم جلوي تردد اين خودرو‌هاي سنگين فرسوده در داخل شهر گرفته شده و دوربين‌هايي براي ضبط شماره اين خودرو‌ها نصب نيز شد. مشكل دوم سوخت خودروها بود. گازوئيل‌هايي 7 - 8 هزارpmm در ليتر گوگرد داشت كه تقريبا 40 و 50 درصد درصد گازوئيل استاندارد شد و بايد به زير 50 برسد. وزارت نيرو قول داده كه از خرداد و تير در در 160 پمپ بنزين در داخل كشور سوخت مناسب در اختيار كاميون داران بگذارد. يك اپليگيشن نيز براي نظارت بر اين امر تعبيه شده است؛ و محيط زيست هم اقدام به پايش كرده و اگر كاميون‌ها از فيلتر دوده استفاده كنند مي‌توان جلوي آزاد شدن ذرات معلق را گرفت كه البته اين امر بستگي به استفاده از سوخت مناسب نيز دارد.

تجريشي گفت: در يك مرحله 50 هزار تا از تاكسي‌هاي فرسوده معادل 90 درصد تاكسي‌ها نوسازي شدند، ولي با اين وجود باز هم تاكسي ها به سوي فرسوده شدن مي‌روند. اما با افزايش قيمت خودرو نمي‌توان انتظار داشت خودروساز‌ان خودرو را با قيمت قبلي در اختيار تاكسي داران قرار دهند و با توجه به وضعيت ارزي كشور كه مطلوب نيست بايد با استفاده از روش‌هاي نرم مثل: ممنوع شدن تردد خودرو هاي فرسوده، كنترل نيروي انتظامي و معاينه فني سفت و سخت جلوي آلودگي هوا را بگيريم.

معاون محيط انساني سازمان حفاظت محيط زيست بيان كرد: امسال با گذشت 51 روز از 6 ماهه دوم سال وضعيت آلودگي هوا نسبت به سال گذشته بسيار بهتر شده است. بايد ميزان تردد خودرو‌هاي شخصي سهم كمتري از تردد‌ها را داشته باشد يعني بيش از 50 درصد در صورتيكه اينگونه نيست و ميزان سفر با اين وسايل به 20 درصد هم نمي‌رسد وبايد مديريت كنيم كه وضعيت بدتر نشود.

معاون منابع انساني سازمان محيط زيست در ادامه بيان كرد: با توجه به افزايش منابع آلاينده، افزايش مصرف مردم از ماشين شخصي، و افزايش تردد، كاهش سن فرسودگي، افزايش اتوبوس‌هاي ناوگان خيلي نمي‌توان انتظار داشت به وضعيت مطلوب درباره آلودگي هوا برسيم.

تجريشي در ادامه گفت: ميزان آلودگي هوا در كمتر از 50 درصد مواقع كمتر از 50 و در 50 درصد مواقع هم بيشتر از 50 درصد است. سوخت بنزين و گازوئيل روزانه پايش مي‌شود. سوخت تقريبا وضعيت مطلوبي دارد و وزارت نفت در تلاش براي ارائه سوخت استاندارد است و بيشتر آلودگي به ناوگان فرسوده حمل و نقل مربوط است و اگر ناوگان نوسازي شود 50 درصد آلودگي كلا حل مي‌شود. سال گذشته 7 ميليارد دلار هزينه نوسازي ناوگان بود و با توجه به وضعيت كنوني انتظار نداريم كه بتوانيم نوسازي ناوگان را در سال 98 و 99 انجام دهيم.
تعداد بازدید: 79
کلیه حقوق این پایگاه اطلاع رسانی به اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تعلق دارد و هرگونه بازنشر مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
سال راه اندازی مجدد: 1393
Powered by DorsaPortal